|
biyografisi:
fahrünnisa mihri (mihri hatun)
amasyalı olduğu bilinmekte ancak kesin doğum tarihi bilinmemektedir. 1507'de vefat ettiği kayıtlıdır.
babası, belâyî'yi mermi olarak kullanarak şiir de yazan bir yargıçtır. hiç evlenmemiştir. necati bey'i
taklit eden en ilginç ve önemli şairlerden biri olduğu kabul edilir. fuat köprülü, eserlerinde türkî-i
basit'i (basit Türkçe) kullanan şairleri tartışırken kendisine atıfta bulunmuştur. latifi de ona bir
gönderme yapar ve özellikle kadınsı tarzına dikkat çeker. şiirlerinden ve ondan bahseden kaynaklardan
anlaşıldığı kadarıyla mihrî hatun; kültür düzeyi yüksek bir ortamda büyümüş, arapça ve farsçayı hatta
bunların edebiyatları hakkındaki temel bilgileri edinmiş, “bedî ve beyândan nasîbedâr” olmuş, babasının
kadılığından dolayı da dinî bilgilerle de donanımlıdır. bilgisi, kültürü, zekâsı ve en önemlisi şairlik
yönüyle çevresinde dikkat çektiği bilinmektedir.
fahrünnisa mihri'nin mevcut kayıtlara göre dîvân ve tazarru’-nâme adında iki yapıtı
bulunmaktadır ve bu yapıtlar 4 farklı yazma örneği karşılaştırılarak 2007 yılında prof. dr. mehmet
arslan tarafından yayımlanmıştır.
|
yapıtları:
dîvân toplam 1987 beyitten oluşmaktadır. içinde 17 kasîde, 210 gazel, 1 müstezâd (her
dizesine bir küçük dize eklenmiş divan edebiyatı nazım türünü ifade eder.), 9 dörtlü, 1 tahmîs
(bir gazelin her iki dizesinin başına aynı ölçüde üç dize ekleyerek oluşturulan nazım biçimidir.)
, 1 tercî-i bend (her kıtasındaki dize sayısı genellikle 4 ile 10 arasında olan ve en az üç
kıtadan oluşan bir nazım biçimidir), 2 mesnevî, 7 tek beyit/dize bulunmaktadır.
tazarru’-nâme 461 dizelik bir mesnevîdir. bu yapıtın şairin yaşamının son döneminde
oluşturulduğu kabul edilmektedir.
|
|